Het Europese ASuMIE-project, gefinancierd door Erasmus+ KA2, wil kennis delen en een netwerk tot stand brengen rond ondersteuning in inclusief onderwijs. De Europese landen begonnen het proces naar inclusief onderwijs in een verschillend tempo begonnen, afhankelijk van de wetgeving …
In de populatie van studenten binnen het hoger onderwijs zien we een diversiteit die de maatschappij voor grote uitdagingen stelt. Eén van de elementen in deze diversiteit is de toename van studenten met ondersteuningsnoden die anders zijn dan die van …
ART4DEM ontwikkelt een multidisciplinair programma voor burgerschapseducatie (BSE) in lager en secundair onderwijs. Het project verkent nieuwe wegen om te werken aan burgerschapsvorming, door middel van participatieve kunstvormen en vormen van nieuwe media. BSE in het onderwijs kent stevige uitdagingen. …
Op 1/09/18 ging in kader van het M-decreet het ondersteuningsmodel van start. Eén of meerdere scholengroepen werken samen binnen ondersteuningsnetwerken. Ondersteuningsteams, aanvankelijk samengesteld uit de vroegere GON- & ION-begeleiders, leerkrachten en paramedici uit het buitengewoon onderwijs, staan in voor de …
In opdracht van de Stad Gent werd een beleidsvoorbereidend onderzoek gevoerd naar de vraagzijde van opvang en vrije tijd van kinderen (van 2,5 tot 14 jaar) in Gent. Daarnaast werd door de stad zelf de aanbodzijde geïnventariseerd. Beide studies vormen …
Dit project richt zich op de ontwikkeling van duurzame partnerschappen tussen de lokale gemeenschap en de opleidingen Sociaal Werk en Orthopedagogie van de AP Hogeschool Antwerpen. In overeenstemming met meerdere speerpunten van de hogeschool, is het doel van het project …
In dit onderzoek gaan we na aan welke vormen van ondersteuning scholen behoefte hebben. Hoe komt een vraag tot externe ondersteuning binnen een school tot stand? We wensen hiermee inzicht te krijgen in de mechanismen binnen scholen die een invloed …
Enhancing the educational and social efficiency of the transition between primary and secondary education: innovations for the field
Transbaso is een interuniversitair SBO-onderzoeksproject. Doel van dit project is processen van school- en studiekeuze bij de overgang van basis- naar secundair …
INnetCAMPUS is een gezamenlijk project van Fundación ONCE (Spanje), Universidad de Granada (Spanje), Universidade de Lisboa (Portugal) en AP Hogeschool (België). Verspreid over drie weken verblijven 45 leerlingen met een beperking uit Portugal, Spanje en België vijf dagen op een …